De A50 tussen Arnhem en Apeldoorn krijgt nieuw asfalt. Foto: ANP (archief)

De A50 tussen Arnhem en Apeldoorn krijgt nieuw asfalt. Foto: ANP (archief)

APELDOORN - De A50 is vanaf vrijdagavond volledig afgesloten tussen de knooppunten Waterberg en Beekbergen. Verkeer dat van Arnhem naar Apeldoorn wil rijden, kan zestien dagen lang geen gebruikmaken van de snelweg, en zal via omleidingsroutes moeten rijden. Wat gaat er gebeuren met de A50 en waarom gebeurt dat juist nu? Acht vragen (en acht feitjes) over de werkzaamheden van de komende weken.

Wat gaat er gebeuren met de A50?

Het wegdek van de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn wordt volledig vervangen. Dat is hard nodig, zegt Rijkswaterstaat, want er zitten veel beschadigingen in het huidige asfalt. De afgelopen periode werd om die reden ook regelmatig de maximumsnelheid verlaagd, omdat de situatie gevaarlijk was.

Vanaf knooppunt Waterberg tot aan knooppunt Beekbergen wordt daarom het asfalt eerst verwijderd, om daarna vervangen te worden door een nieuwe asfaltlaag. Vijf viaducten van de snelweg worden extra geïnspecteerd, en waar nodig krijgt het beton daarvan ook extra versterking. Ook een deel van de af- en toeritten wordt meegenomen in het grote onderhoud. Na het asfalteren worden de lijnen opnieuw geschilderd en nieuwe vangrail geplaatst.

Waarom moet de hele snelweg daarvoor dicht?

Vooropgesteld: verkeer vanaf Apeldoorn richting Arnhem kan gewoon gebruik maken van de A50. De andere kant op is de snelweg wel volledig afgesloten. Rijkswaterstaat legt uit dat het gaat om een zeer lang traject van 21 kilometer in totaal.

De alternatieven voor een afsluiting van de snelweg zouden zijn om alleen in de weekenden de snelweg dicht te doen, of om het verkeer deels over de rijbaan richting Apeldoorn te sturen. Dat zou echter voor meer overlast zorgen in beide richtingen, en het zou er ook voor zorgen dat de werkzaamheden ongeveer een half jaar zouden duren, in plaats van de zestien dagen die er nu voor gepland staan. En misschien wel het belangrijkste argument: door de snelweg volledig af te sluiten, kunnen de wegwerkers veilig aan het werk, zonder dat er auto's dicht langs hen heen rijden.

Dat zo'n groot stuk snelweg wordt afgesloten, is overigens uitzonderlijk: medewerkers van Rijkswaterstaat geven zelf aan zoiets nog niet eerder meegemaakt te hebben.

En waarom juist nu?

Dit is de periode in het jaar waarin de minste mensen gebruikmaken van dit stuk snelweg. Ongeveer 620.000 voertuigen rijden normaal gesproken tijdens deze 16 dagen over dit traject, 20 procent minder dan tijdens de rest van het jaar.

Cijfers op een rijtje
Voor wie dat interessant vindt, een aantal cijfers op een rijtje die horen bij dit 'groot onderhoud':
- De snelweg wordt afgesloten over een traject van 21 kilometer
- Op dat traject wordt 400.000 m2 asfalt verwijderd, oftewel 50 voetbalvelden
- In totaal wordt ongeveer 70.000 meter aan lijnen op het wegdek geschilderd
- Langs het traject komt 6000 meter nieuwe vangrail
- Daarvoor werken gemiddeld 150 mensen per dag op het traject
- Er wordt 24/7 doorgewerkt
- Er zijn 1000 vrachtwagens nodig voor deze klus
- Daarnaast ook nog 75 shovels en 90 mobiele kranen

Hoeveel extra reistijd ben ik kwijt door deze afsluiting?

Wie normaal gesproken via Arnhem naar Apeldoorn zou moeten, is nu naar verwachting ongeveer 30 minuten langer onderweg. Rijkswaterstaat heeft al ruim van tevoren borden klaarstaan waarop de omleidingen duidelijk staan aangegeven. Mocht op één van die aangegeven routes file ontstaan, dan kunnen de digitale borden binnen een minuut aangepast worden, om het verkeer langs andere routes te leiden.

Zorgt dit niet voor extra sluipverkeer in de dorpjes tussen Apeldoorn en Arnhem?

Die kans is natuurlijk altijd aanwezig, maar Rijkswaterstaat heeft wel maatregelen genomen om dat tegen te gaan. Zo is de Deelenseweg in noordelijke richting afgesloten. Ook zijn er extra verkeerslichten geplaatst in Otterlo, om te voorkomen dat een constante stroom auto's daar het dagelijkse leven gaat blokkeren. Uiteindelijk zijn de omleidingsroutes van Rijkswaterstaat als het goed is dus effectiever.

Wat gebeurt er met het asfalt dat verwijderd wordt van de snelweg?

Dat wordt gerecycled. Al het asfalt dat tegenwoordig weg gefreesd wordt, kan opnieuw gebruikt worden. De nieuwe asfaltlaag op de A50 bestaat daardoor straks voor 70 procent uit gerecycled materiaal.

Als de snelweg afgesloten is, kunnen de hulpdiensten dan wel snel genoeg ergens komen waar ze nodig zijn?

Ja, bij spoedmeldingen kunnen politie, brandweer en ambulance gebruik blijven maken van de snelweg. Daar zijn speciale afspraken voor gemaakt: er is altijd één rijstrook beschikbaar om overheen te rijden. De hulpdiensten hebben een overzicht gekregen welke rijstrook op welk moment vrij is. Als het geen spoedmelding betreft, moeten ook de hulpdiensten gebruikmaken van de omleidingsroutes.

Wanneer zijn de werkzaamheden klaar?

De snelweg gaat vrijdag om 20.00 uur dicht en maandag 22 augustus om 5.00 uur weer open. De werkzaamheden op dit traject zijn dan als het goed is volledig afgerond. De snelweg zal nog wel een paar keer een weekend afgesloten zijn in de andere richting, omdat daar nog wat kleinere werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Vóór het einde van dit jaar is al het onderhoud dan afgerond, en duurt het weer ongeveer twintig jaar voordat zulke grote werkzaamheden nodig zijn.

Deel dit artikel