Broers Marco en Marcel Koers willen met plasticvrije zeep Europa veroveren . Foto: Omroep Gelderland

Broers Marco en Marcel Koers willen met plasticvrije zeep Europa veroveren . Foto: Omroep Gelderland

APELDOORN - Twee Gelderse broers, Marcel en Marco Koers, besloten dat het maar eens klaar moest zijn met al die plastic shampooflessen die we weggooien. Ze bedachten een alternatief. Met een shampoobar, dat lijkt op een stuk zeep om je haren mee te wassen, bespaarden ze vorig jaar 5 miljoen plastic shampooflessen.

Hoofdschuddend lopen de broers langs de schappen in de supermarkt. Shampoo, douchegel en badschuim is weliswaar steeds vaker verpakt in gerecycled plastic. Toch moet er meer gebeuren om de plastic afvalberg te verminderen: "Ook al wordt het gerecycled, dan nog wordt het na enkele keren al verbrand", stelt Marco Koers.

Samen met zijn broer Marcel ontwikkelde hij een shampoobar. "In een normale shampoofles zit 80 procent kraanwater. De rest is ingrediënten. We zien dat als gebakken lucht. De ingrediënten stoppen we in die bar. Het lijkt op een blok zeep, maar dat is het niet. Als je het door je haar haalt, zorgt het voor net zoveel schuim als shampoo."

Na plasticvrije shampoo volgde meer. Het Happy Soaps assortiment telt inmiddels ruim 160 producten, waaronder zonnebrand, tandpasta, conditioner en zelfs een shampoobar voor honden. "Alles is palmolievrij, vegan, en vrij van microplastics."

Anderhalf miljoen bars

Vorig jaar verkochten de broers anderhalf miljoen bars. Nadat ze Happy Soaps startten in 2019 heeft het Apeldoornse bedrijf nu 35 fte aan personeel. "We willen Europa veroveren. In Zweden vliegen de producten al over de toonbank. En we zijn net gelanceerd in Denemarken."

Als eerste in Europa ontwikkelden Marcel en Marco plasticvrije schoonmaakproducten. Dat werkt met een bruistablet. Die stop je in een bestaande sprayfles. Na toevoegen van kraanwater ontstaat bijvoorbeeld een allesreiniger. "Een normaal schoonmaakmiddel bestaat voor 90 procent uit water. Dat heb je thuis al in de kraan. Dus dit is een stuk milieuvriendelijker dan transporteren."

Daar is Esther van der Beuken het mee eens. Als consultant circular plastics bij TNO juicht ze initiatieven zoals Happy Soaps toe. "Hoe minder we hoeven te vervoeren, hoe beter. We moeten met z'n allen op zoek naar nieuwe vormen van verpakken."

Impact op het milieu

Toch is plasticvrij niet altijd milieuvriendelijker, benadrukt ze. "Voor de productie van papier worden bijvoorbeeld chemicaliën gebruikt. Op basis van data moet je dan vergelijken wat de impact op het milieu is. Een andere mogelijkheid is om met je shampoofles terug naar de supermarkt te gaan om de fles te hervullen."

De broers Koers zijn overtuigd een trend te hebben ingezet: "Ik kan me niet voorstellen dat er over twintig jaar nog steeds rijen met plastic flessen in de supermarkt staan. Dan worden plastic flessen niet meer eenmalig gebruikt."

Met het succes van Happy Soaps denken ze dat proces te versnellen. "Wij kunnen de aanjager in de markt zijn. Uiteindelijk gaan we allemaal naar een hervul-systeem of plasticvrij. Dat is onvermijdelijk."

Waarom stappen bekende shampoomerken nog niet over op plasticvrij? Dat vroegen we aan neuromarketeer Martin de Munnik: "Een mens is een gewoontedier. Uit gewoonte kiezen we voor bepaalde producten. Als een patroon er eenmaal inzit wil je als fabrikant liever niets wijzigen. Marketing is aanbieden wat er gevraagd wordt. Het begint bij de consumenten. Als het in de schappen ligt, blijf je onbewust hetzelfde loopje nemen. Je herkent de verpakking. Er ontstaat onbewust zelfs een bepaalde beloning als je herkent: dit klopt, ik heb hier goede ervaringen mee. Fabrikanten moeten daarom in hapklare brokjes overstappen. Het is een subtiel spel. Een ingesleten patroon moet in gang gebracht worden. Daarnaast is het een geldkwestie: Bij het veranderen van de verpakking verander je de hele automatisering daarachter."

Deel dit artikel